PROMOSI APE HARI NI.

Tuesday, February 24, 2009

Kenapa Perlu Ajar Anak Membaca Awal



Saya ingin berkongsi pengalaman yang menjadi titik tolak kepada semangat saya mengajar anak membaca awal. Peristiwa ini berlaku di Kanada pada tahun1984. Pada suatu hari ketika mengandung anak pertama, saya menaiki bas ke pusat membeli-belah. Di dalam perjalanan, bas itu berhenti untuk mengambil seorang nenek dan cucunya yang berumur lebih kurang 3 tahun. Mereka baru kembali dari perpustakaan. Anak kecil itu membawa dua tiga buah buku di tangannya dan asyik berbual dengan neneknya mengenai lawatan mereka ke perpustakaan. Saya berfikir, jarang sekali saya melihat seorang nenek membawa cucu ke perpustakaan sepanjang saya membesar di Malaysia. Malah saya berani untuk menyatakan saya tidak pernah melihat seorang nenek membawa cucu ke perpustakaan di Kota Bharu daripada tahun 1963 – 1981! Tetapi banyak nenek di Kota Bharu membawa cucu mereka ke kedai-kedai emas. Don’t get me wrong, I’m not saying buying gold for grandchildren is bad investment! Tetapi di negara-negara maju, kita akan dapat melihat budaya membaca di merata tempat – di perhentian tren dan bas, di dalam tren dan bas, tua dan muda asyik membaca sambil menunggu.


Jadi saya yakin dan percaya, untuk mewujudkan masyarakat membaca, kita seharusnya memupuk minat membaca daripada awal – seawal anak dalam kandungan. Di Malaysia sebelum dua tiga tahun yang terakhir ini, banyak ibu bapa dan guru berpendapat, anak patut diajar membaca apabila berumur 7 tahun atau ketika di Tahun 1. Bagi saya this is a little bit too late. Tahukah kita by 6 years old , 95% daripada perkembangan otak telah terbentuk. Mengikut Dr Glen Doman, umur yang paling baik untuk anak diajar membaca adalah 3 hingga 5 tahun. Menurut para neurolinguist, kanak-kanak 5 tahun mampu mempelajari 7 bahasa sekali gus!

Sebagai kesimpulan, tidak salah untuk kita mengajar anak membaca awal selagi kita mengambil kira bahan dan teknik yang sesuai dengan perkembangan anak pada masa itu. Apatah lagi, semenjak tahun 2002 , matematik dan sains diajar dalam Bahasa Inggeris! Bagaimanakah masa depan anak kita di sekolah sekiranya tidak dapat membaca BUKAN sahaja Bahasa Inggeris tetapi Bahasa Melayu apabila berumur 7 tahun? Tambahan pula anak yang dapat membaca awal lebih banyak pengetahuan, lebih yakin dan lebih terkehadapan. Jangan lepas peluang ini.

Mulalah mengajar anak anda membaca awal.

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails